Kişinin yaşadığı topluluk zarfında değeri olan , kabiliyet, şekil ve başka davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tüyöneten.
Eğitim, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Eğitim; kişinin davranışlarındaki yaşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek değaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanımı gestaltlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına yakışır ) değaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis gereğince;
· Eğitim bir prosestir.
· Eğitim sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde değaksiyontirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Eğitim lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı parçalanmamış kültürler yürekin birdır. Lakinçların içeriği ve öğrenme yürekin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre gereğince değaksiyonebilir, ama sürecin doğbirliı değaksiyonmez.
Eğitim kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birgani filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna dair farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen standart tanımı şudur: Eğitim, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış değaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın zarfında eğitime dair bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değaksiyonikliği” ve “müddetç” kadar kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Eğitim, insan yürekin yaşam boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere yakışır olabileceği kadar istenmedik yönde de gelişebilir. Eğitim sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, yetişek merkezleri kadar mekânlarda verilen yetişek formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Doğrusu yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Eğitim Türleri
Eğitim türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek geçmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belli bir maksat ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise tabiatıyla gelişen plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim Sistemi
Eğitim, bir tip olarak ele aldatmaındığında ise yetişek sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziksel unsurlardır. Müddetç; meslek zarfında meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, test akıbetları kadar matlup davranış değaksiyoniklikleridir.